måndag 2 januari 2012

                                SISTA ORDET ÄR SAGT.........
.på svenska för mej på ca 3 veckor!! Har precis kramat om Emelie,den sista tjejjen i volontärtrion,som åker tillbaka till Sverige i morgon bitti. 
Ja det klart,jag kommer ju att få prata svenska när jag skypar men här är det engelskan som gäller...som jag är SÅÅ bra på :( ,men va då,jag har ju armar och ben att ta till när det kniper,eller så "förstår"jag bara inte ;).

Emelie och jag tyckte vi skulle hitta på ngt kul på hennes sista dag så vi gick och klippte oss!! Jag har bildbevis nedan,Emelie som har långt hår lyckades frissan väldigt bra med,men en kärring med kort hår och dessutom grått,hade hon nog aldrig sett,än mindre klippt!!Jag har INGEN bild på slutresultatet bara så ni vet. Tur att jag har en tid inbokad hos min frisör redan på måndagen efter att jag kommit hem.
Det är så kul med Nepalesisk kultur(ibland i alla fall)för det var inte bara frissan där utan hennes syster med svärmor och så en väninna och alla skulle se på när vi blev klippta!
Efter klippningen åkte vi till en stor supermarket och jag köpte en massa leksaker,målarböcker och färgpennor som barnen på B3 ska få,fick höra att det var dåligt med den varan och då är det SÅÅ roligt att kunna säga att jag kan köpa in en del för dom pengar jag fått från Sverige..så TACK än en gång för era gåvor.
På tal om gåvor så berättade Marlene att en väninna till henne, som är yogainstruktör, hade haft ett event för sina "elever"i mellandagarna och då berättat om NEPALS PRINSESSOR och undrat om de var med på att samla in pengar till detta arbete och fått in 4000KR!!!! Är det inte FANTASTISKT,TACK Nenne och hälsa dina elever att när jag berättade detta för Ing-Marie Alfven(det är hon och hennes man Mikael som startat upp arbetet här)då grät hon av tacksamhet och glädje över människors välvilja.Verkligheten är ju den att  varje krona som kommer in är såå värdefull",många bäcker små,blir till en stor å"!! Tänk inte;jag har så lite som jag kan ge så det spelar ingen roll....När du lägger dina slantar i GUDS hand förmerar Han dem så det räcker till ännu någon flickas räddning!! Det är du och jag som har pengarna,vi är Hans förlängda arm och :Gud blir aldrig någon något skyldig!

GOD BLESS U            Mariah

systern och väninnan övervakar
hon var så nervös så hon skakade på händerna när hon klippte mej.
Detta är bara början...
Det märktes en markant skillnad på säkerhet när hon klippte  Emelie

i denna stol hade jag fått ligga om jag fått håret tvättat.

Utanför på gatan stod dessa fruktförsäljare.






 

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande och se din nya fräcka frisyr;) inga husdjur i håret än?:) Må gott älskade mamma,saknar dig!! Puss Emma

    SvaraRadera
  2. The last word has been spoken….

    In swedish for me for about 3 weeks!! I have just given Emelie a hug (the last volunteer) who will leave for home in Sweden tomorrow morning.

    Yes, of course I’ll be able to speak Swedish when I skype, but here I have to speak English… which I am sooooo good at : ( But, oh well, I have arms and legs to use when the language is an issue, or I just don’t understand ; )

    Emelie and I thought we should find something fun to do her last day here so we went out and got our hair cut!! I have proof in the photos below. Emelie, who has long hair was a bit easier to cut for the hair stylist, but a lady with short grey hair, she has probably never seen the likes of and most definitely never cut that type of hair!! I have NO picture of the end result just so you know. What luck that I have an appointment scheduled already with my hair stylist the Monday I return home.

    It is so much fun in Nepalize culture (sometimes anyway). It wasn’t just the stylist there, but also her sister and mother in law and a friend and all of them were there to watch while we had our hair done!

    After that we went to a large supermarket and I bought a bunch of toys, coloring books, and markers for the children at B3. I had heard that they didn’t have much in the way of these things so I am sooo glad that I can say that I bought them with the money I received from Sweden… so THANK YOU once again for your gifts.

    Speaking of gifts, Marlene shared that a friend of hers, who is a yoga instructor, has held an event for her students where she explained about NEPAL’S PRINCESSES and wondered if they would like to be part of donating money and took in about $550 U.S. dollars!!!! Isn’t that FANTASTICK, THANK YOU Nenne and tell your students that when I told this to Ing-Marie Alfven (it is she and her husband Mikael who have started up this ministry) that she cried with thankfulness and joy over people’s willingness to give. The reality is that every penny that comes in is so valuable, “many small streams makes a big river”!!

    Don’t think: ‘I have so little to give so it doesn’t make a difference’… When you put your small change into GOD’s hand he makes it stretch to pay for rescuing a girl’s life!! It is you and I who have money, we are His arms and God will never owe anyone anything!

    GOD BLESS U Mariah

    SvaraRadera