onsdag 14 december 2011

Ja då var första sylektionerna klara här på B1,måste ge alla flickorna högsta betyg,de har verkligen varit motiverade.
Jag har tagit lite bilder från några olika aktiviteter som varit under dagen. Men innan jag visar dom måste jag bara få berätta om mina elevers omsorg om mej. Precis innan vi skulle starta dagens lektioner kommer en av flickorna och frågar lite försiktig "mam har du kännt dej ledsen idag"?Jag blir förvånad och svarar ngt i stil med"nej verkligen inte,varför tror du det"? Då får jag veta att dom har tyckt att jag sett lite nedstämd och ledsen ut under dagen.......och då får jag,för vilken gång i ordningen vet jag inte,berätta att jag ofta får den frågan om jag inte ler utan är.... ja,vanlig,och att jag verkligen inte varit det minsta ledsen utan tvärtom kännt en väldig glädje över att få vara hos dom. De har en sådan otrolig omsorg och ikväll efter andakten kommer en av flickorna och ger mej en riktigt underbar kram och säger;sov gott mam och dröm härliga drömmar,du är min mamma nu",och så får jag en godnatt puss på kinden!! VAD SÄGER MAN??
 Jag får såå mycket kärlek från dessa Guds prinsessor så det är inte klokt,om man då tänker på att dom för bara ett par år sedan fanns på ngn smutsig bordell eller var tvugna att ta emot gubbar hemma så förstår man att detta är Guds under i deras liv!! Jag är sååå tacksam över att få uppleva detta,det sätter djupa spår för livet.
 Här är väldigt mycke skratt och glädje och ofta hör jag hur dom trallar och sjunger,särskilt lilla Debora 4 år hon trallar och sjunger jämt.
Trots att dom egentligen inte har någonting av livets nödtorf så finns här en otrolig glädje. Nu när det är så kallt och dom fortfarande mestadels springer barfota och bara har tunna bomullsbyxor och en tröja på sej så är det flera av dom som har en förfärlig hosta åhh vad jag önskar att jag kunnat ge dom varma och goa tröjor och strumpor.I veckan ska jag ut och köpa julklappar till dom(för era pengar), det får nog bli ngt varmt att sätta på sej.
Ja, det var lite av varje från er utpost. Var rädda om varandra och var tacksam över ALLT det du har, det är ingen självklarhet!!
God bless

Här har kocken gjort en varm och "hostlösande" soppa
som var riktigt god!!



Den stora bad och avlusningsdagen,ALLA har löss
här,får se hur länge jag klarar mej. De gör en gegga av olja
och Ttvättmedel! som dom masserar in i hårbotten,det kväver lössen. 

sötnosen till vänster är kockens dotter,pojken till höger är son
 till köksan och flickan i mitten är en "Badiflicka.
men pannlampa kan man sy trots strömavbrott :)
Här "river"flickorna ner himlen under kvällsandakten









2 kommentarer:

  1. Haha! Skrattade högt när jag såg bilden på flickan med pannlampa;) Vilken underbar bild! Vilken tur att ni köpte trampmaskiner! Det är verkligen fantastiskt att läsa om deras glädje! Det kan ju bara vara Guds mirakel! Pusspuss på dig mamma!

    SvaraRadera
  2. The first sewing lessons are finished in B1 and all the girls did wonderfully. They have definitely been motivated.

    I’ve taken some pictures from different things throughout the day. But before I show them I have to mention my students’ care for me. Right before we were supposed to start the day’s lesson one of the girls came over to me and asked very carefully, “Mam have you felt sad today?” I was surprised and answered with, “No certainly not, why do you think that?” Then I was told that they had thought I looked a bit under the weather and sad during the day….and then I got to explain that I often get that question when I am not smiling but just being ‘normal’ and that I most definitely had not been the slightest bit sad, but rather the opposite and have felt great joy since I’ve been able to be with them. They take such care and this evening during devotion one of the girls came over and gave me a wonderful hug and said, “Sleep well mam and have sweet dreams. You are my mamma now.” She then gave me a good night kiss on my cheek!! WHAT DO YOU SAY TO THAT??

    I receive so much love from these Princesses of God. It’s crazy. Just remembering that only a couple of years ago they came from some dirty brothel or were forced to have sex with men in their homes, one can truly see God’s miracles in their lives!! I am soooo thankful to experience this, it’s such a meaningful and deep life-experience.

    There is so much laughing here and I often hear them singing, especially little Debora (4 years old). She sings non-stop.

    In spite of the fact that they don’t really have any of life’s riches, there is such a happiness here. Now that it is so cold and most of them run around barefoot with thin cotton pants and a shirt on, many of them have a terrible cough. Oh how I wish I could give them warm sweaters and socks. This week I’ll go out and buy Christmas presents for them(with your money), it will probably be something warm to put on them.

    Yeah, that was a bit of everything from the outpost. Take care of eachother and be thankful for ALL that you have, it’s not to be taken for granted!!
    God bless

    SvaraRadera