måndag 26 december 2011

                         EN JULAFTON UTAN DESS LIKE!!!

Åh vad jag önskar att ni alla hade fått uppleva den julafton som jag fick!
När jag kom till B1 vid 1-tiden(som vanligt var taxikillen en timme sen!) fick jag hjälp av mina "syflickor" att slå in de sista 20 julklapparna. Ja det klart,innan jag kom så långt hade jag fått kramar och pussar i massor,har ständigt en klase med flickor runt mej.De slåss om vem som ska hålla mej i handen,vem som ska bära mina väskor,vem som kan vara närmast osv.......
När julklapparna var klara stängde jag in mej i "bönerummet", det är det största rummet och där har dom alla sina samlingar(morgonbön och kvällsbön tex)Jag pyntade granen som jag hade med,la dit alla julklapparna  och ställde massor med ljus på bordet. Jag hörde hur några stod utanför och viskade :).
Efter en lååång väntan för dom var det äntligen dags och nu händer ngt som jag blev mäkta imponerad av! När jag öppnar dörren är det inte en skock ungar som kastar sej in utan de STÅR PÅ LED UTANFÖR(som de alltid gör) och går lugnt in och sätter sej på sina platser!!!! Visst,deras ögon var stora som tefat när de såg alla paketen under granen och alla tända ljus på bordet och de var så förväntansfulla att de höll på att spricka.
Alla fick komma fram allteftersom deras namn ropades upp och när alla fått sitt paket och jag massor med kramar bröt kaoset ut...alla öppnade sina paket och ja vad säger man...det går INTE att beskriva deras glädje.Deras ögon glittrade ikapp med de tända ljusen,men lyckligast av dem alla var JAG,det är sååå mycke glädje ,skratt och kärlek här!Jag är såå tacksam över att få uppleva detta! TACK ALLA NI SOM VARIT MED OCH BIDRAGIT TILL ALLA JULKLAPPARNA både på detta hemmet och de andra hemmen.
Senare på kvällen blev det klementiner och godis och sen DANSADE VI(ja dom lyckades få upp mej oxå,det blev väl ngt i stil med fågeldansen(heter den så?)ja oj vad mycke skratt och glädje.

När man tänker på att för bara ca 3 år sedan visste dom inte vad kärlek,omsorg,mat,kläder och en skön säng var för ngt blir man förundrad och tacksam till Gud för det under som skett med dom.
Vill bara tillägga att INGEN av flickorna tvingas till en personlig tro på Gud,kan berätta om en flicka som kom för ett par månader sedan från Indien där hon varit fast på en bordell i 8 år. Hon var väldigt misstänksam emot detta med Gud och Jesus,men när hon upplevde all kärlek och omsorg ifrån alla människor omkring henne och att alla bara ville henne väl tog det inte många veckor förrän hon tog emot Jesus i sitt hjärta eller som en flicka uttryckte det, när hon efter ca ett år sa ja till Jesus;jag har fått rena vita kläder på insidan.
Oj det här blev ett låångt brev,men det finns såå mycket att berätta,slutar nu med lite bilder och återkommer kanske redan i morgon och berättar om eftermiddagen i köket med flickorna :)


Julbadet sker utomhus med vatten i en stor balja som man öser
över varandra-





Bilderna talar för sej själva !!

Kockens lilla dotter fick en docka

Kockens son 13 år fick sin första bil någonsin.


Visst är det ett underbart fat som klementinerna ligger i.




3 kommentarer:

  1. Åhhh va hääärligt det låter! Jag hade gärna varit där och upplevt julafton! Vi fick ju iaf njuta av deras himmelska sång över Skype! Helt underbart! Om några veckor är jag där!!! YEY!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är helt underbart att se 4-åriga barnbarn öppna en julklapp de önskat sig, att se deras ögon och glädje. Men det du är med om måste ju vara tusen gånger bättre. Är faktiskt lite avundsjuk på dig.
    Kram Birgitta.

    SvaraRadera
  3. A Christmas Eve without comparisson!!!

    Oh how I wish that you all could have experienced the Christmas eve that I had!

    When I came to B1 around one o’clock (as usual the driver came one hour late!) I had help from my sewing girls to wrap the last 20 gifts. But along with that I was given hugs and kisses by the tons with girls all around me. They were fighting over who would hold my hand, who would carry my bags, who would be closest, etc….

    When the gifts were done I shut myself into the prayer room, that is the biggest room and is where they have all of their meetings in the morning and evening for prayer, for example. I put all the gifts under a Christmas tree and put a bunch of candles on the table. I could hear how some of them were standing outside the door whispering. : )

    After they waited a long time it was finally time and then something happened that really impressed me! When I opened the door there was not a hoard of kids stampeding in but they were standing in line (just as the always do) and they went quietly in and sat at their places!!!! Of course, their eyes were huge when they saw the presents under the tree and all the candles lit on the table and they were so full of anticipation that they could’ve burst.

    They each came forward after their name was called and when all of them had gotten their present and I had gotten a ton of hugs the chaos broke out… everyone opened their present and words cannot explain their joy. Their eyes were sparkling with the candle light, but I was the happiest of them all. There is soooo much joy, laughter and love here! I am so thankful to experience this! THANK YOU TO EVERYONE WHO HAS HELPED TO PROVIDE THESE CHRISTMAS GIFTS to each of the three homes.

    Later in the evening there were clementines/mandarine oranges and candy and then WE DANCED (yes they got me on my feet too… it was something like the bird dance (is that what it’s called?) It was so funny and there was so much joy.

    When you think that only about 3 years ago they knew nothing of love, compassion, food, clothes, or a nice bed was, you really become amazed and thankful to God for all that has been accomplished in them.

    I just want to write that NONE of the girls is pushed into having a personal relationship with God. I can tell you about a girl that came a few months ago from India where she was locked into a brothel for 8 years. She was very skeptical about everything to do with God and Jesus, but when she experienced the love and compassion that everyone around her gave and that all of them only wanted good for her, it only was a matter of weeks until she chose to let Jesus into her heart. Or as one girl puts it: when she said yes to Jesus after about one year, she said she was given clean white clothes within her.

    Oj this is a long letter, but there’s so much to tell. I’ll close now with some photos and get back to you maybe even tomorrow to tell you about the afternoon in the kitchen with the girls : )

    SvaraRadera